söndag 26 maj 2013

Kompost-freak

"Det där husbygget är bara ett svepskäl för att du vill ha en kompost" - så sa han, min svärfar för femton år sedan. Faktum är att vi har tre varmkomposter, en stor löv/gräskompost, tre högar med efterkompost och två bingar med torrt trädgårdsrens som inte får plats i komposterna såhär efter vårstädningen.


 Här är en "pågående" kompost.

Att gräva ur komposterna är ett tungt arbete med det är samtidigt fantastiskt att se vilken fin jord och mylla det blivit. Kompostjord är en bra jordförbättring och jag brukar gräva ner rikligt i trädgårdslandet när jag djupgräver det innan sådags. Det har varit alltför mycket jobb i vår så grönsakslandet är inte i ordning än.


Har du också funderat över varför varje liten frukt är märkt med klisterlappar? Enligt detaljhandeln är det nödvändigt för lager- och kassasystem. Men man kan verkligen undra. Fastän vi brukar pilla bort dem hittade jag ett otal i jorden. Fast det kanske är bra att det syns att den är kravmärkt?

OBS! " känsliga läsare" varnas.
 
Efter den här bilden kommer en text+ bild om något mer som fanns i komposten, viss exponeringsrisk /eller möjlighet som KBT-psykologen skulle ha sagt för Herpetefobikern.



Varje gång jag gräver ut komposterna brukar det komma fram en yrvaken (?) kopparorm. Så även i år. Fast jag inte har ormfobi hoppar jag lika högt varje gång. Vet inte vem av oss som blir mest förskräckt. Fast den här passade på att "hänga" ett tag i solen innan den försvann.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar