fredag 3 maj 2013

Att slå två flugor (jag menar rådjur) i en smäll

Rådjuren trivs bra i vår trädgård. Lite för bra med tanke på mängden fästingar de för med sig (har redan plockat bort säsongens första) och att de fejar hornen mot våra buskar och träd. Men framför allt är de glupska och slukar växter - även sådant de inte "ska" äta, enligt boken. Vad göra?



Jag säger bara - läs och lär. Min farbror är en träffsäker skribent och tillika jägare. Här kommer hans goda råd mot rådjursplågan:

Jag fick häromsistens höra av Ingrid att rådjuren har er trädgård som viltrevir.

Om Du ger mig Din kaliber på vapnet skall jag skicka ned en paket patroner.

Patronerna räcker till 20 rådjur. En del väntar med skottet tills det står två rådjur bredvid varandra täckande varandras kroppar från skytten sett..

Då räcker patronerna till 40 rådjur.

När man bor i Västsverige får man sitta på Härlanda. Om man skjuter ett eller 20 rådjur blir det samma straff. Där på Härlanda får man eget rum. Det är en lugn och fridfull miljö. Det är många doktorander som kommit på det. De får fri inkvartering, inga hushållsbekymmer och ingen som stör. De kan gå därifrån direkt till doktorsdisputationen.

Jag kommer gärna på disputationsmiddagen. Jag tycker nämligen om rådjurssadel. Men Du behöver åtminstone 16 rådjurssadlar för att det skall räcka åt alla. Bomma inte!

Det var allt!

hejdå

Bengt

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar