onsdag 22 maj 2013

Farfars gullvivor

Ibland när jag suckar och pustar över att jag inte hinner med det jag vill i trädgården tänker jag på min farfar. Han var trebarnsfar under krigsåren, hade fiskhandel och var mycket engagerad i kyrkan. Farmor hade sin kortvaruhandel och var också driftig. Man arbetade sex dagar i veckan och det var ransonering på det mesta. Ändå fann han energi att cykla runt och finna den optimala tomten för sommarstugan. Hans krav var att kunna följa solen hela dagen och att se havet. Så det blev högt på ett berg. Från början var där bara berghällar, tallar, ljung, sten och enar. Han murade många meter stenmur av kullersten som han tagit till vara när gamla E6 skulle asfalteras och som gick genom Västra Gatan i Kungälv där de bodde annars (... och Farmor lär snyftande ha undrat om han skulle bygga upp Bohus fästning). Genom att torka tång ordnades matjord och efterhand blev trädgården till. Men det tog tid och kraft. Jag känner varje vrå efter många, långa sommarlov. Farfars gullvivor blommar ännu och jag har spridit frön i min egen trädgård. När jag ser gullvivorna hoppas jag få leva länge och odla min trädgård.

 





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar