torsdag 2 maj 2013

Att ge plats för våren

Hänger tvätten ute idag. Vinden viner och det sjunger i torkställningen. Tvätten är mörk och vintrig med tjocka sockar, mössor, vantar, fleece. Nu är det dags att röja undan för att ge plats åt det somriga, ljusa och lätta!


Detsamma har jag ägnat mig åt i helgen här i trädgården och igår på landet. Bort med brunt, visset, dött och torrt. Bingarna med renset bågnar men kommer sakteliga blandas ner i komposterna och bli till ny jord, ny grönska, nytt liv.


Jag längtar så efter att befria hela trädgården från vinterdräkt och bädda vackert för de växter som skjuter fram. Men, det får bli ett litet steg i taget. Jag lovar mig själv att i framtiden försöka vika några semesterdagar i maj till att ge mig hän åt trädgården.

 
Akleja (Aquilegia vulgaris)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar