onsdag 1 maj 2013

I goda vänners lag- en hyllning till våren


Goda vänner samlade ikväll. Var och en bidrog med en strof. Det blev ett tal till Våren:
Det börjar med ett frågetecken.
Visst gör det ont när knoppar brista, varför skull annars våren tveka?
Det finns inget bättre än när det vänder.
 
När vårens värme ger livet åter till det bruna torra gräset.
Gräset är gräsligt långsamt… om våren.
 
Man blir glad av blad.
 
Trä´och buskar
 
Spricker och sticker
Ut små blad och knoppar.
Nu är det vår , vad var det jag sa.
 
Hejsan, svejsan!
 
Det gör ont när knoppar brister.
Våren är en svår´en
årstid  för oss allergiker.
Snart är hösten här
- vad skönt för oss allergiker.
Det gör ont när knoppar brister.
Jag känner att det händer i luften.
Jag ser att det händer på marken.
Jag känner att det händer i hela mej.
Våren är på gång. Ja, ja, Ja.
Tvätta fönster och vårstäda garaget.
Plantera penséer och rensa bort vinterjackor.
Lägga fram ljusa dukar och starta insamlingar till alla lärare.
Vår… måste ju tillhöra oss alla, annars hade den nog inte hetat så.
… och aldrig kommer den kalla, torra, vår igen.
Oändlig är värmen, ljuset och kärleken!
Var varje dag generös med vänliga kommentarer och leenden till Dina medmänniskor.
Uti vårsolens glans.
Du kanske inte kan nå allt du vill nå men du når mig.
Välkommen till denna fest. Den har bara börjat.
Våren bjuder på spirande förhoppningar om en lång, skön sommar.
Snart är sommaren äntligen här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar